ОЦІНКА ПЕРСПЕКТИВ РОЗВИТКУ ЗЕРНОВОЇ ЛОГІСТИКИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2014/38101Ключові слова:
перевезення зернових вантажів, експорт зерна, система зернової логістики, інфраструктура, маршрутизація перевезеньАнотація
Зерновий сектор України є стратегічною галуззю економіки країни. Україна займає провідне місце серед світових виробників і експортерів зернових культур. Важливою складовою виробництва та експорту зерна є логістика його зберігання і перевезення. У даній статті виконаний аналіз можливостей і перспектив розвитку зернової логістики в Україні. До 2020 року в Україні планується збільшити виробництво зерна до 100 млн. т., а експорт – до 50 млн. т. У цьому зв'язку проблема підвищення ефективності системи зернової логістики на сьогоднішній день є досить актуальною для України.
Інфраструктура, що забезпечує експорт зерна, включає систему зберігання, портові потужності та транспортну систему. Загальна ємність елеваторів становить 45 млн. т; у найближчі роки планується довести її до 55 млн. т. Загальна потужність портів України по перевалці зернових вантажів становить 38 млн. т., при цьому портові потужності інтенсивно розвиваються, що в найближчі роки дасть можливість збільшити потужність по перевалці зерна до 49 млн. т.
Близько 60% усіх експортних перевезень зерна здійснюють залізниці. У статті наведені результати дослідження залізничних перевезень зерна в 2012 році. На основі статистичної обробки даних АСК ВП УЗ-Є встановлені основні параметри та показники перевезення зернових вантажів залізницями України.
Аналіз показав, що найбільш слабким місцем у логістичному ланцюзі перевезення і перевалки експортних зернових вантажів наразі є залізнична система України. Зношеність вагонів-зерновозів становить більш 90%, що призводить до їхнього дефіциту в пікові періоди перевезень. Зроблено висновок про неефективність існуючої системи експлуатації вагонів-зерновозів, яка передбачає в основному повагонні відправки. Це призводить до збільшення обігу вагонів і зниженню їх продуктивності.
Для підвищення ефективності перевезення зернових вантажів залізничним транспортом пропонується широко використовувати маршрутизацію. Для цього необхідно створити мережу регіональних опорних навантажувальних пунктів (елеваторів), на яких концентрувати навантаження зернових маршрутів.
Посилання
Офіційний сайт Державної служби статистики України [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.ukrstat.gov.ua
Україна увійшла до трійки найбільших експортерів зерна [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.epravda.com.ua/news/2014/07/28/ 478366
Программа «Зерно України – 2015» [Текст]. – К.: ДІА, – 2011. – 48 с.
Украина выйдет на 100 млн. т урожая к 2020 г. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://latifundist.com/novosti/25005-ukraina-vyjdet-na-100-mln-t-urozhaya-k-2020-g--pavlenko
Производство зерна в Украине в 2014 году выросло на 2,4% [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://agroua.net/statistics/statnews_t1_49317.html
Украина может нарастит экспорт зерна до 50 млн т [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://latifundist.com/novosti/24181-ukraina-mozhet-narastit-eksport-zerna-do-50-mln-t--mnenie
Рыбчинский, Р. С. Состояние и перспективы системы хранения зерна в Украине [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://hipzmag.com/index.php ?option=com_k2&view=item&id=195:195&Itemid=15
Исаев, А. И. Морские порты Украины: анализ текущего состояния и тенденции отрасли [Текст] // Доклад на 7-й межд. конф. «Сталь и сырье из СНГ на мировых рынках», Киев 23-24 апреля 2012 г. – Киев: Центр транспортных стратегий, – 2012. – 11 с.
Рейтинг портових терміналів з експорту зерна з України [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://universal-trade.in.ua/novini-kompaniyi/reiting-portovih-terminaliv-z-eksportu-zerna-z-ukrayini
В ближайшие годы мощности украинских портов по перевалке зерна могут вырасти еще на 5-8 млн. т. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://advis.ru/php/view_news.php?id=92BB7640-0A27-784A-AB49-6662DC6F57F4
Глава Noble Resources Ukraine: Ежегодно зерновой экспорт будет прибавлять 3-4 млн тонн [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://forbes.ua/opinions/1369929-glava-noble-resources-ukraine-ezhegodno-zernovoj-eksport-budet-pribavlyat-3-4-mln-tonn
Мямлин, С. В. Проблемы и перспективы перевозки зерновых грузов железнодорожным транс-портом в Украине [Текст] / С. В. Мямлин, Д. Н. Козаченко, Р. В. Вернигора // Залізничний транспорт України. – 2013. – № 2. – С.32-34.
Рынок локомотивов России и стран Пространства 1520: Итоги 2011 г., прогноз до 2015 г. Отраслевое исследование [Текст] – Москва: InfoLine, 2012. – 389 с.
Укрзалізниця у серпні збільшила робочий парк зерновозів [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article? art_id=247559623&cat_id=244276429
Козаченко, Д. М. Підвищення ефективності перевезень зернових вантажів залізничним транспортом [Текст] / Д. М. Козаченко, Р. В. Вернигора, Р. Ш. Рустамов // Українські залізниці – 2014. – № 7(13). – С. 56-59.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).