ЕРГОНОМІЧНЕ ТА ЛОГІСТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИМОГ КОМФОРТНОСТІ ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ПАСАЖИРСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ АВТОБУСОМ МАЛОЇ МІСТКОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2024/311997Ключові слова:
пасажирські перевезення, міські перевезення, автобус малої місткості, ергономічні вимоги, логістичні вимоги, організація перевезень, комфортність, конструкціяАнотація
Мета. Найголовнішою перевагою автобусних пасажирських перевезень є висока якість транспортного обслуговування, що залежить від організації транспортного процесу, конструктивних особливостей та технічного стану рухомого складу, що використовується, та шляху, розвитку маршрутної мережі та інших факторів. Комфортність відображає властивості автобусних пасажирських перевезень, що зумовлюють створення необхідних умов обслуговування та зручності перебування пасажирів у автобусі, у початково-кінцевих та транзитних пунктах на підставі нормативних документів, затверджених у встановленому порядку. Особливості конструкції автобусів малої місткості щодо комфортності та безпечності перевезення пасажирів і забезпечення належних умов поїздки здебільшого визначають сферу використання автобусів цього класу за видами сполучення та протяжністю маршрутів. Метою роботи є розробка структурної моделі, на основі аналізу основних чинників, що впливають, визначення комфортності автобуса малої місткості для міських перевезень під час перевезення пасажирів. Методи. Аналіз літературних джерел показав, що показники комфортності (а також показники інформаційного обслуговування, швидкості, своєчасності, схоронності вантажу, безпеки), які відносяться до показників якості перевезень пасажирів, є визначальними в цій групі показників. Проаналізовані, з точки зору українського законодавства і нормативної бази, поняття місткості пасажирського автобуса і його комфортності. Визначені основні чинники, які визначають комфортність автобусів малої місткості для міських перевезень під час перевезення пасажирів. Забезпечення комфортності перевезення пасажирів у міському автобусі малої місткості визначається дотриманням ергономічних вимог, що, в свою чергу, залежить від конструктивних особливостей облаштування площі, призначеної для пасажирів. Наукова новизна. Пропонується категорію комфорту в системі міського громадського автомобільного транспорту оцінювати за структурною моделлю, яка поєднує дві сукупності чинників – логістичну і ергономічну. Логістична сукупність чинників охоплює характеристики в часі та просторі, тобто характеристики комфорту поза засобами міського громадського автомобільного транспорту. Ергономічна сукупність чинників охоплює характеристики, які описують комфорт у транспортних засобах. Практична значимість. На основі цієї моделі запропоновані шляхи можливого забезпечення ергономічних вимог до компонування салону та інтер'єру автобусів малої місткості для міських пасажирських перевезень. Встановлено, що основними факторами перерозподілу транспортної рухливості між міським пасажирським транспортом і транспортом індивідуального користування є недостатня комфортність перевезень пасажирським транспортом або недостатня щільність маршрутної мережі.
Посилання
Vivek D. Bhise (2016). Ergonomics in the Automotive Design Process. CRC Press Taylor & Fransic Group. P. 300.
Соловйова О. О., Висоцька І.І., Герасименко І.М. Загальний курс транспорту. Київ: НАУ, 2019. 244 с.
Про автомобільний транспорт: Закон України від 05.04.2001 р. № 2344-ІІІ. Дата оновлення: 19.06.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text (дата звернення: 30.09.2022).
Пасажирські перевезення: логістично-інфраструктурні аспекти / В. С. Марунич та ін. World Science. 2018. № 7(35), Vol. 5. С. 4–12. doi: 10.31435/rsglobal_ws/12072018/6034.
Організація та управління пасажирськими перевезеннями: підручник / за ред. В. С. Марунич, Л. Г. Шморгуна. Киів: Міленіум, 2017. 528 с.
Коп’як Н. В., Кузьмич В. П. Логістичні підходи в організації приміських автобусних перевезень. Інтелектуальні технології управління транспортними процесами: збірник матеріалів міжнародної науково-технічної конференції (Харків, 17–18 листопада 2020 р.). С. 207–209.
Григорова Т. М., Давідіч Ю. О., Доля В. К. Оцінка впливу некомфортних умов перевезення на зміну транспортної стомлюваності пасажирів. Вісник НТУ «ХПІ». Серія «Механіко-технологічні системи та комплекси». 2015. № 11 (1120). С. 140–146.
Застосування моделей і методів ергономіки і логістики в транспортних системах: монографія / В. К. Доля, Ю. О. Давідіч, О. О. Лобашов та ін.; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків: Видавництво «Лідер», 2016. 332 с. https://k-tsl.com/wp-content/uploads/2016/02/dhoedhzdhdhzdhdhdhdhdh_dhdhudh_nfnn_22-12-16-11-1.pdf (дата звернення: 30.12.2023).
Про затвердження ГСТУ «Засоби транспортні дорожні. Технічні вимоги до безпеки конструкції автобусів загального призначення, які знаходяться в експлуатації»: Наказ Міністерства транспорту України № 807 від 21.11.2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0807361-01#Text (дата звернення: 08.06.2024).
Про затвердження Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху: Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України № 285 від 12.04.2007 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0499-07#Text (дата звернення: 08.06.2024).
Rebelo, Francisco & Soares, Marcelo M. (2019). Advances in Ergonomics in Design. Springer International Publishing. P. 777.
Загорянський В. Г., Загорянська О. Л. Ергономічні властивості автомобіля і основні вимоги до його комфортності. Інноваційна модернізація економіки України в умовах євроінтеграційних процесів: матеріали VIII Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Кременчук, КрНУ, 27-27.11.2023 р.). С. 667–669.
Давідіч Ю. О., Куш Є. І., Понкратов Д. П. Ергономічне забезпечення транспортних процесів: навч. посібник. Харків: Харк. нац. акад. міськ. госп-ва, 2011. 392 с.
Мороз М. М., Гайкова Т. В., Солошич І. О. Оптимізація режимів взаємодії магістрального та міського пасажирського транспорту м. Кременчук. Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки: збірник наукових праць. 2024. Вип. № 9(40). С. 197–204. DOI: https://doi.org/10.32515/2664-262X.2024.9(40).1.197-204.
Загорянський В. Г., Мороз М. М., Гайкова Т. В. Якість та контроль транспортного процесу (вантажні та пасажирські автомобільні перевезення): навч. посібник. Кременчук: Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, 2023. 138 с. URL: http://document.kdu.edu.ua/el_vid.php?spec=275.03 (дата звернення: 03.07.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).