ОПТИМІЗАЦІЯ ВАНТАЖНИХ РОБІТ І РОЗМІЩЕННЯ ТАРНО-ШТУЧНИХ ВАНТАЖІВ В ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБАХ І СКЛАДАХ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ МЕТОДІВ ЕРГОНОМІКИ І ТЕОРІЇ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2024/311996Ключові слова:
динамічне програмування, теорія систем, ергономіка, тарно-штучні вантажі, навантажувально-розвантажувальні роботи, розміщення, оптимізаційна модель, складський комплексАнотація
Мета. Задачі оптимізації розміщення тарно-штучних вантажів (або задачі про завантаження) в обмеженому об’ємі (ємності) характерні для випадків завантаження тарно-штучними вантажами (головним чином, великогабаритними) транспортних контейнерів, кузовів автомобілів, трюмів кораблів у торговому флоті, транспортних літаків, залізничних вагонів, ділянок складського комплексу. При цьому безпечне і ефективне виконання навантажувально-розвантажувальних робіт з тарно-штучними вантажами, в тому числі великогабаритними, в обмеженому просторі безпосередньо пов’язано з урахуванням вимог і використанням методів ергономіки. Метою даної статті є розробка математичної моделі оптимізації розміщення тарно-штучних вантажів (або про їх завантаження) в обмеженому об’ємі (ємності), за допомогою якої здійснюється відбір підмножини одиниць вантажів з максимальною відносною корисністю, дотримуючись при цьому обмеження на сумарний об’єм (або масу) вантажів. Методика. Аналіз літературних джерел дозволив встановити, що для моделювання і розв’язання задачі про оптимізацію розміщення вантажів (або про їх завантаження) в обмеженому об’ємі (ємності) раціонально використати один з точних методів розв’язання (метод динамічного програмування), кількість етапів якого дорівнює кількості видів вантажів. В роботі використані метод динамічного програмування, методи теорії систем, лінійної оптимізації. Результати. У статті наведена математична модель задачі оптимального розміщення тарно-штучних вантажів (або про завантаження) в обмеженому об’ємі, при чому для випадку розміщення зброї, боєприпасів, озброєння пропонується максимізувати не функцію сумарної вартості (цінності) вантажу, а функцію, яка б враховувала відносну корисність кожного вантажу. Відносну корисність кожного вантажу пропонується визначати експертними методами теорії систем, наприклад, методом Дельфі, якій добре формалізований і придатний для комп’ютерної обробки результатів. Наукова новизна. Наукова новизна полягає у розробці математичної моделі, яка дозволяє вирішувати задачу оптимального розміщення тарно-штучних вантажів (або про завантаження) в обмеженому об’ємі, причому цільовою функцією оптимізаційної моделі запропоновано сумарну відносну корисність вантажу. Практична значимість. Визначені ергономічні вимоги для вантажних робіт з тарно-штучними вантажами в обмеженому просторі (транспортні засоби, приміщення складів). Запропоновано методику чисельного розрахунку за моделлю (випадок завантаження кузова автомобіля тарно-штучними вантажами). В подальших дослідженнях одержані результати будуть використані для комп’ютерного моделювання за розробленою моделлю з використанням інструменту Пошук Рішення Microsoft Excel.
Посилання
Жилінков О. О., Березовий М. І. Алгоритм розрахунку схем розміщення трубної продукції різного сортаменту в кузові автотранспортних засобів. Транспортні системи та технології перевезень: збірник наукових праць ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. 2019. № 17. С. 11–17.
Грицюк П. М., Джоші О. І., Гладка О. М. Основи теорії систем і управління: навч. посіб. Рівне: НУВГП, 2021. 272 с.
Вовк Ю. Я., Вовк І. П. Основи теорії транспортних процесів і систем. Навчальний посібник. курс лекцій). Тернопіль: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2021. 104 с.
Математичні методи дослідження операцій: підручник / Є. А. Лавров та ін. Суми: Сумський державний університет, 2017. 212 с.
Глушик М. М., Телесницька Н. М. Дослідження операцій. Львів: «Новий світ – 2000», 2020. 368 с.
Кузькін О. Ф., Лащених О. А., Турпак С. М. Прикладні задачі дослідження операцій в транспортних системах: навчальний посібник. Запоріжжя: ЗНТУ, 2013. 371 с.
Турченюк М. О., Кірічок О. Г., Швець М. Д., Кристопчук М. Є. Проектування транспортно-складських комплексів: Навчальний посібник. Рівне: НУВГП, 2014. 190 с.
Вікович І. А., Грицунь О. М., Бура Р. Р. Проєктування транспортно-складських комплексів: посібник. Львів: Растр- 7, 2022. 345 с.
Вантажознавство та схоронність вантажів: конспект лекцій / А. Л. Кравець, В. І. Шевченко, А. М. Киманта ін. Харків: УкрДУЗТ, 2020. Ч. 1. 58 с.
Вантажознавство та схоронність вантажів: Конспект лекцій / В. М. Запара, Я. В. Запара, А. Л. Кравець та ін. Харків: УкрДУЗТ, 2023. Ч. 2. 68 с.
Вантажознавство: підручник / Т. Ю. Габріелова, Н. Т. Гринів, Є. П. Литвиненко та ін. Київ: Кондор, 2023. 180 с.
Загорянський В. Г. Розробка практичної методики застосування експертних методів теорії систем при дослідженнях транспортного процесу. Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. 2023. Вип. 8(39), ч. І. С. 170–175.
Kroemer, Karl H.E (2017). Ergonomic Design for Material Handling Systems. CRC Press. P. 125.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).