КОНСТРУКЦІЇ ЗАЛІЗНИЧНОЇ КОЛІЇ УКРАЇНИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇХ ВДОСКОНАЛЕННЯ

Автор(и)

  • М. А. АРБУЗОВ
  • С. В. КОСТЮРЕЧКО

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2024/311993

Ключові слова:

залізнична колія, залізобетонна шпала, проміжне скріплення, крива малого радіусу, стійкість плітей безстикової колії

Анотація

Мета. Процес вдосконалення конструкції залізничної колії потребує детального вивчення історії розвитку її конструктивних елементів, способів поєднання, взаємозв’язків та меж взаємного впливу. Сучасні конструкції колії є результатом кропіткої багатолітньої роботи вчених та тривалих експлуатаційних випробувань. Деякі конструкції в свій час були винаходом, деякі проривними технологіями, деякі залишилися лише ідеями, а деякі існують більше століття. Вивчення історії розвитку конструкцій залізничної колії та сучасних існуючих конструкцій, що перебувають в експлуатації, дало можливість визначити перспективний напрямок вдосконалення і подальшого розвитку з огляду на існуючі проблеми на коліях магістрального транспорту та коліях промислових підприємств. Залізобетонна шпала та проміжне скріплення, що дозволяє регулювати ширину колії, - це та конструкція залізничної колії, що повинна бути вдосконалена в найближчі роки. Вдосконалення конструкції залізничної колії – це безперервний процес розвитку залізничного транспорту. Останнім часом на залізницях України з’являються нові конструкції колії. Як правило, спочатку розглядаються проблеми колійного господарства та формулюються технічні задачі. Потім проходить суспільне обговорення в науково-практичному середовищі та народжується відповідна стратегія розвитку. Така стратегія розглядається та затверджується на науково-технічних нарадах та профільних комісіях. Дана стаття ставить за мету визначення перспективних напрямків вдосконалення конструкції колії та вирішення проблем улаштування та експлуатації безстикової колії шляхом аналізу існуючих конструкції та світового досвіду залізниць. Методи. Методи наукового аналізу і синтезу конструкції колійного розвитку, методи аналітичної геометрії. Результати. На підставі аналізу історії розвитку конструкції залізничної колії та сучасних конструкцій запропоновано перспективний напрямок вдосконалення. Перспективною конструкцією залізничної колії визначено залізобетонну шпалу та скріплення, що здатні утворювати регульовану ширину колії до 1545 мм. При цьому необхідно, щоб нова конструкція мала достатню стійкість плітей безстикової колії. Практична значимість. Застосування запропонованої конструкції в межах кривих малих радіусів за умови позитивних результатів дослідної експлуатації та випробувань встановленої процедури дозволить зменшити експлуатаційні витрати, пов'язані з поточним утриманням колій, розширити сферу укладання безстикової колії та застосовувати залізобетонні шпали в кривих малих радіусів на промислових підприємствах.

Посилання

ДБН В.2.3-19-2018 Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Чинні від 2019 01-04. Вид. офіц. Київ: Мін-во регіонального розвитку та будівництва України, 2018. 126 с.

СНиП 2.05.07-91 Строительные нормы и правила. Промышленный транспорт. На заміну СНіП 2.05.07-85; чинні від 1992 07-01. Вид. офіц. М.: Мінбуд, 1992. 117 с.

Правила технічної експлуатації залізниць України. Міністерство транспорту України. Київ, 2003. 133 с.

Правила технічної експлуатації залізничного транспорту промислових підприємств. Міністерство транспорту України. Київ : Індустрія, 2020. 108 с.

ЦП-0269. Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України. На заміну ЦП-0138; чинна від 2012-05-01. Вид. офіц. Київ: Трансп. України, 2012. 456 с.

Технічні вказівки по улаштуванню, укладанню, ремонту і утриманню безстикової колії на залізницях України [Текст] : ЦП-0266; затв. Наказом № 033-Ц від 01.02.2012.- К., 2012.- 150 с.

Рейки звичайні для залізниць широкої колії: ДСТУ 4344:2004. – [Чинний від 2004–20–09]. – Київ: Держспоживстандарт України, 2005. – 28 с. – (Національний стандарт України).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-26

Як цитувати

АРБУЗОВ, М. А., & КОСТЮРЕЧКО, С. В. (2024). КОНСТРУКЦІЇ ЗАЛІЗНИЧНОЇ КОЛІЇ УКРАЇНИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇХ ВДОСКОНАЛЕННЯ. Транспортні системи та технології перевезень, (28), 16–21. https://doi.org/10.15802/tstt2024/311993

Номер

Розділ

Статті