АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНИХ РИЗИКІВ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ЗЕРНОВОЇ ГРУПИ В ЄВРОПЕЙСЬКІ ПОРТИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОНТРЕЙЛЕРНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/tstt2023/284495

Ключові слова:

зерно, заміна візків, перевантаження, мультимодальні перевезення, контрейлерний поїзд, система Ro-La,, морський порт, перетин кордону

Анотація

Мета. З початком повномасштабної агресії росії проти України наша держава втратила існуючі налагоджені маршрути експорту зернових вантажів. Експорт зерна та продуктів перемелу базувався на доставці зерна сухопутними видами транспорту та в незначних обсягах річковим транспортом до морських портів з подальшою перевалкою на морський транспорт. Традиційними ринками збуту українського зерна та продуктів перемелу є Азія, Африка та Близький Схід. Обмеженість європейського ринку зерна вимагає пошуку нових шляхів доставки зернових вантажів до ринків збуту. У якості альтернативних морських портів для перевалки зернових вантажів розглядаються польські порти Гданськ, Гдиня, Щецин та румунський порт Констанца. На фоні проблем перетину кордону залізничним та автомобільним транспортом та необхідності мінімізації транспортно-логістичних витрат виникає задача пошуку альтернативних варіантів перевезення з мінімальною тривалістю перетину кордонів і одним з варіантів є застосування контрейлерної технології перевезень. Метою дослідження є оцінка логістичних ризиків використання контрейлерної технології для підвищення ефективності мультимодального процесу перевезення зернових вантажів. Методи. Комплексний аналіз технічного оснащення та технології роботи залізничного транспорту у взаємодії з автомобільним, інфраструктури прикордонних переходів та технології їх перетину при виконанні вантажних перевезень, статистичний аналіз. Результати. На підставі аналізу основних схем перетину кордону при перевезенні зернових вантажів та логістичних ризиків, що при цьому виникають, було обрано наступну схему. Зерно автомобільним транспортом доставляється до залізничної станції Хирів, до якої заходить суміщена колія 1435-1520 мм, а також є колії шириною 1435 мм, де здійснюється завантаження автопоїздів на платформи контрейлерного поїзда системи Ro-La. Подальше перевезення здійснюється залізничним транспортом до порту без перевантаження та зміни візків. Час перевезення автопоїздів може бути суміщеним з відпочинком водія у відповідності з режимом роботи за тахографом. Практична значимість. Організація на станції Хирів РФ «Львівська залізниця» пункту навантаження автопоїздів на залізничні платформи системи Ro-La дозволить прискорити термін доставки зернових вантажів з України до одного з портів Чорного чи Балтійського морів та скоротити загальні логістичні витрати.

Посилання

Свобода Р. Тимчасова заборона ЄС на експорт з України чотирьох видів агропродукції набрала чинності. Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/news-zaborona-exportu-agroprodukciji-es/32389624.html

Україна знизила експорт зерна на 10,8% до 40,6 млн тонн з початку 2022/2023. Agravery.com – аграрне інформаційне агентство. URL: https://agravery.com/uk/posts/show/ukraina-znizila-eksport-zerna-na-108-do-406-mln-tonn-z-pocatku-20222023.

Ukrinform. Збитки України від простою суден у чергах «зернового коридору» перевищили $1 мільярд - УЗА. Укрінформ - актуальні новини України та світу. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3713909-zbitki-ukraini-vid-prostou-suden-u-cergah-zernovogo-koridoru-perevisili-1-milard-uza.html

Ukrinform. Попри заяви Росії зернова ініціатива повноцінно не працює - ЗМІ. Укрінформ - актуальні новини України та світу. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3714765-popri-zaavi-rosii-zernova-iniciativa-povnocinno-ne-pracue-zmi.html

Перспективи експортних перевезень зернових вантажів у контейнерах / Р. В. Вернигора та ін. Транспортні системи і технології перевезень: зб. наук. пр. Дніпров. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2018. № 16. С. 22–30.

Совершенствование зерновой логистики за счет внедрения бимодальных технологий / C. В. Мямлин та ін. Транспортні системи та технології перевезень: зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2017. № 17. С. 69–77.

Коробйова Р. Г., Рустамов Р. Ш., Гревцов С. В. Внедрение бимодальных технологий перевозки зерновых грузов в Украине. Транспортні системи та технології перевезень: зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. Лазаряна. 2015. № 9. С. 29–34.

Kozachenko D., Vernigora R., Rustamov R. Creation of Export-Oriented Network of Grain Elevators in Ukraine. Наука та прогрес транспорту. 2017. No. 2 (68). P. 56–70.

Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 30.05.2018 р. № 430-р : станом на 7 квіт. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-р#Text

Directive 92/106/EEC. Lexparency.org. URL: https://lexparency.org/eu/31992L0106/

Про мультимодальні перевезення : Закон України від 17.11.2021 р. № 1887-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1887-20#Text

Вісніцький Б. Аналіз роботи терміналу комбінованих перевезень. Бидгощ : Фонд Європ. регіон. розвитку, 2020. 73 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-11

Як цитувати

БЕРЕЗОВИЙ, М. І., БОЛЖЕЛАРСЬКИЙ, Я. В., ГРЕВЦОВ, С. В., & БОРИЧЕВА, С. В. (2023). АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНИХ РИЗИКІВ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ЗЕРНОВОЇ ГРУПИ В ЄВРОПЕЙСЬКІ ПОРТИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОНТРЕЙЛЕРНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ. Транспортні системи та технології перевезень, (25), 60–69. https://doi.org/10.15802/tstt2023/284495

Номер

Розділ

Статті