ІНЖИНІРИНГ КРИЗ ТА РИЗИКІВ ПЕРЕВЕЗЕННЯ НЕБЕЗПЕЧНИХ ВАНТАЖІВ
DOI:
https://doi.org/10.15802/tstt2022/272063Ключові слова:
інжиніринг криз та ризиків, системний аналіз, математичне моделювання, система «людина-машина-навколишнє середовище», система «відправник-перевізник-одержувач», безпека транспортних перевезень, ризики виникнення аварійної ситуації, перевезення небезпечних вантажівАнотація
Мета полягає в підтримці розвитку інжинірингу криз та ризиків у сфері перевезення небезпечних вантажів для забезпечення стійкості транспортних перевезень в Україні й інтеграції країни до світової транспортної мережі. Методика. Використовуючи системний аналіз, було запропоновано методики для оцінки ризиків при перевезенні небезпечних вантажів, що дозволять посилити заходи безпеки під час перевезення небезпечних вантажів. Завдяки г були розглянуті основні причини ризику (людський фактор, фактори навколишнього середовища, застаріле матеріально-технічне обладнання, виробничий процес, ергономічні чинники тощо) виникнення аварійної ситуації під час перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом. Розглянуто формалізований підхід до формування складових системи «людина-машина-навколишнє середовище», що дозволяє розширити можливості оцінки ризиків та аналізу впливу людського фактору на виникнення аварійної ситуації на основі методів математичного моделювання. Запропоновано процедуру до координації та організації взаємопов’язаної роботи й відповідальності в системі «відправник-перевізник-одержувач». Результати. 1) На основі розглянутих та проаналізованих факторів та причин ризиків розроблені рекомендації щодо зниження ризиків виникнення аварійної ситуації та відповідно підвищення безпеки перевезень небезпечних вантажів. 2) На основі аналізу двох систем («людина-транспорт-навколишнє середовище» та «відправник-перевізник-одержувач»), було представлено концепцію розвитку цих двох систем у контексті підвищення взаємодії між елементами системи для підвищення безпеки перевезень. Наукова новизна. Авторами при оцінці ризиків виникнення аварійної вперше було розглянуті усі учасники процесу перевезення небезпечних вантажів (людина, машина, навколишнє середовище, відправник, перевізник та одержувач у контексті двох систем «людина-машина-навколишнє середовище» та «відправник-перевізник-одержувач». Практична значимість. Впровадження розроблених рекомендацій для покращення безпеки перевізного процесу, на основі аналізу оцінки ризиків виникнення аварійної ситуації для двох систем «людина-машина-навколишнє середовище» та «відправник-перевізник-одержувач», а також при виявленні можливих причин та факторів виникнення аварійних ситуацій під час перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом.
Посилання
Загурський О. // Управління ризиками. К.: Університет Україна, 2016. 244 с.
Самсонкін В. М., Ніколаєнко І. В., Булгакова Ю. В., Вернигора Р. В., Гненний О. М., Горобець В. Л., Демченко Є. Б., Дорош А. С., Окороков А. М., Саблін О. І., Чернова Н. С. [та ін.] ; за ред. Самсонкіна В. М. та Ніколаєнко І. В. // Інжиніринг криз та ризиків транспортних послуг : колективна монографія. Київ : Талком, 2021. 312 с. ISBN 978-617-8016-10-4.
Buts, Y. V., Kraynyuk, E. V., Kozodoy, D. S., & Barbashin, V. V. (2018). EVALUATION OF EMERGENCY EVENTS AT THE TRANSPORTATION OF DANGEROUS GOODS IN THE CONTEXT OF THE TECHNOGENIC LOAD IN REGIONS. Science and Transport Progress, 3(75), 27–35
Панченко Сергей, Лаврухин Александр, Шапатина Ольга // Формирование квалиметрического критерия обобщенного уровня транспортного средства. Восточно-Европейский журнал передовых технологий, 1 (3 (85)), 39-45.
Lavrukhin O., Vernyhora R., Schevcenko V., Kyman A., Shulika O., Kulova D., Kim K. (2020) Forming an automated technology to actively monitor the transportation of dangerous cargoes by railroad, Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2020. №3/3 (105), 78-85.
Drzewieniecka,B. & Nowak,M.(2018).Safety Aspect in Carriage of Dangerous Goods by Railway Transport. New Trends in Production Engineering,1(1) 35-41. doi: 10.2478/ntpe-2018-0004
Conca, A. A (2016) Risk Assessment for Road Transportation of Dangerous Goods: A Routing Solution / A. Conca, C. Ridella, E. Sapori Transportation Research Procedia, 2016. Vol. 14. 2890–2899. doi: 10.1016/j.trpro.2016.05.407
Szaciłło, L., Jacyna, M., Szczepański, E., & Izdebski, M. (2021). Risk assessment for rail freight transport operations. Eksploatacja i Niezawodnosc, 23(3), 476-488. doi:10.17531/ein.2021.3.8
Небезпечні виробничі ризики та надійність: навчальний посібник для студентів за напрямком підготовки 6.170202 «Цивільна безпека»/ В.В. Березуцький, М.І. Адаменко – Харків. : ФОП Панов А. М., 2016. – C. 385.
Banabakova V., Minevski I. (2017) Problems and risk management options for the transport of dangerous goods, Globalization, The State and the Individual, 2017. No 2(14). doi: 10.15802/stp2018/134347
Свед М. // Мислення за принципом Чорної скриньки. Як звести ризик до мінімуму. К. КМ-БУКС, 2018. C. 464.
Maja Kiba-Janiak ( 2016 ) Risk management in the field of Urban Freight Transport of Urban Freight Transport Transportation Research Procedia 16, 2016. 165 – 178.
Ursarova A., Mussaliyeva R., Mussabayev B., Kozachenko D., Vernyhora R. (2022) Multi-criteria evaluation of professional qualities of railway dispatching personnel using computer simulations, Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 2022. №2, 141–147. doi: 10.33271/nvngu/2022-2/141
Зеленько Ю. В., Калимбет М. В., Фесенко Д. В. // Впровадження заходів щодо ліквідації наслідків аварій при перевезенні небезпечних вантажів. Транспортні системи і технології перевезень. Дніпро, 2020. Вип. 20. С. 20–26. doi: 10.15802/tstt2020/217394.
Козаченко, Д. М. // Підвищення ефективності оперативного керування локомотивним парком залізниць України: монографія / Д. М. Козаченко, Р. В. Вернигора, Л. О. Єльнікова, М. І. Березовий – Дніпро: «Герда», 2017 – C. 164
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
a. Автори зберігають за собою авторські права на роботу і передають журналу право першої публікації разом з роботою, одночасно ліцензуючи її на умовах Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим поширювати дану роботу з обов'язковим зазначенням авторства і посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
b. Автори зберігають право укладати окремі, додаткові контрактні угоди на неексклюзивне поширення версії роботи, опублікованої цим журналом (наприклад, розмістити її в університетському репозітарії або опублікувати її в книзі), з посиланням на оригінальну публікацію в цьому журналі.
c. Авторам дозволяється розміщувати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в університетському репозітарії або на їх персональному веб-сайті) до і під час процесу розгляду її даними журналом, так як це може привести до продуктивного обговорення, а також до більшої кількості посилань на дану опубліковану роботу (Див. The The Effect of Open Access).